Alla inlägg under mars 2009

Av Sanna - 31 mars 2009 07:28

Även idag är det bara jobb. Eller nästan. Först IT-kursen som jag snickrade ihop igår, sedan studentinformation om konsekvenserna av institutionens inte helt muntra ekonomi, därefter sångövning och slutligen sånglektion. Jag kämpar med att förstå skillnaden mellan att sjunga i curbing eller neutral, och vad i hela friden twang kan betyda i curbing. Ja, ni förstår, det räcker inte med en doktorsgrad för att kunna sjunga. Har jag insett efter att jag börjat ta lektioner.

Det enda golfrelaterade jag kommer att göra idag är att publicera en annons för floridabollen.se här på bloggen. Jag är rätt glad över att få göra det, eftersom jag och min älskade make så sent som förra veckan satt och funderade över varför i hela friden folk köpte nya golfbollar när det finns begagnade att köpa. Själv köpte jag sådana i höstas, vilket kändes som en STOR lättnad efter att jag... hm.. ja... ni som följt bloggen vet hur generöst jag delar med mig av bollförrådet till golfbanornas vattenhinder och out-of-bounds. Plötsligt slapp jag den lätta ångesten över att spendera tia efter tia vid besvärliga hinder. Nu är jag visserligen inte såå fattig, men jag är å andra sidan rätt snål (skyller på den småländska delen av min familj), så det kändes verkligen som en god utveckling (ännu bättre utveckling vore att få officiellt handikapp, men det gäller ju att vara realistisk). Nå, det är i varje fall vad jag ska göra i eftermiddag efter sånglektionen. Hm. Eller i vart fall efter att jag blivit klar med en handledningsläsning jag måste göra idag. Hur som helst, köp själv bollar därifrån - du får kompisrabatt med 10% på ekonomibollar (kostar 89 pix för 100 bollar + frakt). Ange "blogg" i kassan för att få rabatten.

Nej, nu måste jag återgå till jobbandet - sitter fortfarande på tåget till Sthlm och ska titta igenom undervisningsförberedelserna innan jag hoppar av.

Av Sanna - 30 mars 2009 07:37

Inget golftänkande idag, måste ägna mig åt jobbet hela dagen. Lika bra att sätta igång - det är meningen att jag nu på förmiddagen ska hinna sätta ihop en kurs för mina kollegor om hur de kan använda "Mitt universitet", en IT-plattform vid Stockholms universitet som används för... ja, ni får väl gå kursen! :-)

Av Sanna - 29 mars 2009 10:28

Golf är verkligen karaktärsdanande. Det är framförallt två aspekter av golfen som jag uppskattar: (1) du måste alltid gilla läget; (2) golfspelare är i stort sett alltid trevliga och ärliga.


Okej, visst kanske inte alltid det här gäller. Jag kan bara tala utifrån min egen - helt uppenbart ringa - erfarenhet. Men eftersom bloggar till skillnad från vetenskapliga artiklar inte har krav på sig att undersöka verkligheten i någon slags objektiv bemärkelse, struntar jag glatt i de invändningar man må ha emot de här två iakttagelserna.


Om att golfspelare är trevliga och ärliga: Förra året tappade jag plånboken en gång på banan och hemnycklarna en gång på parkeringen. Båda gångerna kunde jag hämta sakerna (efter att ha kommit hem till stan och sedan åkt ut till banan igen) i receptionen. Och maken glömde en gång en klubba vid ett hål. Som givetvis också var prydligt inlämnad för avhämtning. Det här är SÅÅÅ trevligt, jag bara älskar det. Och även att människor - helt okända! - ler mot en och hälsar när man går förbi. Alla är artiga och vänliga, till och med ungdomar. Jag släppte förra året förbi en ensamspelande tonåring som helt tydligt var snabbare och duktigare än jag, och fick ett glatt tack som svar, tillsammans med en fråga om vi inte skulle fortsätta rundan tillsammans. Jag avböjde, eftersom jag inte ville plåga någon med att spela tillsammans med en sådan kors-och-tvärspelande banlus som jag ändå är. Okej, det här är bara några enstaka exempel och de utgör förstås inte hela Sveriges golfbefolkning. Men faktum är att jag aldrig någonsin stött på någon som inte varit trevlig. Jo - en gång. Men då var det på en pay-and-play-bana och bara en i sällskapet verkade hållit i en golfklubba förut (just den personen var dessutom trevlig). 


Det andra jag tycker om är att det alltid bara är att gilla läget. Det är ingen idé att klaga på att det regnar, att det står en buske på "fel" ställe eller att det finns stenrösen och diken. Det är bara att spela som det är. Svårigheterna tillhör spelet och om man har otur en gång så har man tur nästa gång.


För mig har de här två sakerna kommit att höra ihop (och det är nu jag kommer in på golfen som karaktärsdanande). En iakttagelse från golftältet häromdagen: Jag stod på ovanvåningen och skulle ta trappan ner till bottenvåningen. Trappan är smal, så jag fick vänta på tonåringen som skulle ta sig upp. Vänta. Och vänta. Och vänta litet till. Det var en tjej som passade på att sms-a medan hon kånkade bagen uppför trappan, och hon hade ingen som helst koll på något annat än mobilen. Det intressanta som itnräffade var att jag inte blev arg - jag tyckte mest att det var ganska gulligt och underhållande att hon var så avstängd från omvärlden. I slutet av trappan höjde hon blicken och såg att det stod en road äldre golfspelare där uppe, men istället för att se surmulet kaxig ut så log hon en lätt generad ursäkt. Det är så SKÖNT att bara gilla läget även när det gäller människor. Och det är så mycket lättare att bara acceptera vad människor gör när den egna utgångspunkten är att de ändå är vänliga och hänsynstagande. Eftersom det var en golftjej utgick jag från att hon inte var i vägen avsiktligt, och därför blev jag inte arg, vilket förstås också gjorde att hon kände sig okej bemött. 


Det här får mig förstås att fundera på om jag inte borde vara lika vänligt stämd mot resten av världens befolkning. Jo, givetvis. Dit har jag dock inte hunnit än, men det känns fantastiskt att ha hittat ett sammanhang där det är så enkelt att öva på att utan gnäll acceptera tillvarons människor och ting.

Av Sanna - 28 mars 2009 09:52

Hade idag tänkt åka iväg till golftältet igen, men jag är strandad med ont i halsen. :-( Har försökt kompensera detta med att lägga ut golfbilder från förra året, men tyvärr insåg jag att de vackraste bilderna endast lagrats i min hjärna. Ska försöka bättra mig det här året, vilket sannolikt kommer gå mycket bra eftersom jag sedan i vintras har en bra liten kamera till min hjälp.


Här är hur som helst länken till fotoalbumet: http://picasaweb.google.se/sannatielman/NyborjarensGolfbilder02?feat=directlink

Av Sanna - 27 mars 2009 14:14

Äntligen har golfsäsongen startat! Visserligen bara på en range i ett golftält, men det är så otroligt härligt ändå. Jag visste inte att jag hade saknat det så mycket som jag insåg när jag stod där.


Och till min synnerliga förvåning lyckades jag få iväg bollarna. Det hade jag inte trott, speciellt inte med min snöpliga avslutning på förra årets säsong med spelet på Danderyds bana. Nja, det kanske är för mycket att kalla det för "spel". Men nu funkade det, jag kom ihåg hur man gjorde! Till och med  järntrean fungerade bra! Och gissa vem som vann över maken i putt-tävling igår kväll? :-P 



Skapa flashcards