Direktlänk till inlägg 29 mars 2009

Golfetikett - karaktärsdanande

Av Sanna - 29 mars 2009 10:28

Golf är verkligen karaktärsdanande. Det är framförallt två aspekter av golfen som jag uppskattar: (1) du måste alltid gilla läget; (2) golfspelare är i stort sett alltid trevliga och ärliga.


Okej, visst kanske inte alltid det här gäller. Jag kan bara tala utifrån min egen - helt uppenbart ringa - erfarenhet. Men eftersom bloggar till skillnad från vetenskapliga artiklar inte har krav på sig att undersöka verkligheten i någon slags objektiv bemärkelse, struntar jag glatt i de invändningar man må ha emot de här två iakttagelserna.


Om att golfspelare är trevliga och ärliga: Förra året tappade jag plånboken en gång på banan och hemnycklarna en gång på parkeringen. Båda gångerna kunde jag hämta sakerna (efter att ha kommit hem till stan och sedan åkt ut till banan igen) i receptionen. Och maken glömde en gång en klubba vid ett hål. Som givetvis också var prydligt inlämnad för avhämtning. Det här är SÅÅÅ trevligt, jag bara älskar det. Och även att människor - helt okända! - ler mot en och hälsar när man går förbi. Alla är artiga och vänliga, till och med ungdomar. Jag släppte förra året förbi en ensamspelande tonåring som helt tydligt var snabbare och duktigare än jag, och fick ett glatt tack som svar, tillsammans med en fråga om vi inte skulle fortsätta rundan tillsammans. Jag avböjde, eftersom jag inte ville plåga någon med att spela tillsammans med en sådan kors-och-tvärspelande banlus som jag ändå är. Okej, det här är bara några enstaka exempel och de utgör förstås inte hela Sveriges golfbefolkning. Men faktum är att jag aldrig någonsin stött på någon som inte varit trevlig. Jo - en gång. Men då var det på en pay-and-play-bana och bara en i sällskapet verkade hållit i en golfklubba förut (just den personen var dessutom trevlig). 


Det andra jag tycker om är att det alltid bara är att gilla läget. Det är ingen idé att klaga på att det regnar, att det står en buske på "fel" ställe eller att det finns stenrösen och diken. Det är bara att spela som det är. Svårigheterna tillhör spelet och om man har otur en gång så har man tur nästa gång.


För mig har de här två sakerna kommit att höra ihop (och det är nu jag kommer in på golfen som karaktärsdanande). En iakttagelse från golftältet häromdagen: Jag stod på ovanvåningen och skulle ta trappan ner till bottenvåningen. Trappan är smal, så jag fick vänta på tonåringen som skulle ta sig upp. Vänta. Och vänta. Och vänta litet till. Det var en tjej som passade på att sms-a medan hon kånkade bagen uppför trappan, och hon hade ingen som helst koll på något annat än mobilen. Det intressanta som itnräffade var att jag inte blev arg - jag tyckte mest att det var ganska gulligt och underhållande att hon var så avstängd från omvärlden. I slutet av trappan höjde hon blicken och såg att det stod en road äldre golfspelare där uppe, men istället för att se surmulet kaxig ut så log hon en lätt generad ursäkt. Det är så SKÖNT att bara gilla läget även när det gäller människor. Och det är så mycket lättare att bara acceptera vad människor gör när den egna utgångspunkten är att de ändå är vänliga och hänsynstagande. Eftersom det var en golftjej utgick jag från att hon inte var i vägen avsiktligt, och därför blev jag inte arg, vilket förstås också gjorde att hon kände sig okej bemött. 


Det här får mig förstås att fundera på om jag inte borde vara lika vänligt stämd mot resten av världens befolkning. Jo, givetvis. Dit har jag dock inte hunnit än, men det känns fantastiskt att ha hittat ett sammanhang där det är så enkelt att öva på att utan gnäll acceptera tillvarons människor och ting.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

ont

Av Sanna - 16 augusti 2009 09:00

Har fortfarande ont i handen, eller rättare sagt: armen. Det är en muskel på ovansidan av vänster underarm. Hrmph... Hade det åtminstone igår ikväll, jag får greppa en klubba om en stund och kolla om det fortfarande gör ont när jag lyfter den....

Av Sanna - 14 augusti 2009 17:24

Har inte så mycket att rapportera här. Var på Uppsala GK igår och skulle spela två rundor på deras nya niohålsbana. Första rundan gick allmänt uselt (9 poäng) och andra rundan avbröt vi efter 3-4 hål efter att vi alla tre blivit helt genomblöta av ti...

Av Sanna - 13 augusti 2009 08:41

  Så har jag nu spelat för första gången med mitt handicap, vilket jag fick efter att ha tagit mig till Söderby GK:s klubbhus. Dock verkade det inte helt självklart att jag skulle få det, eftersom första reaktionen hos killen i receptionen var att "...

Av Sanna - 12 augusti 2009 09:41

  Så är jag då i mål. Först spelade jag en runda på 18 poäng i måndags kväll, men eftersom jag var ensam gjorde den varken från eller till på handicapfronten. Dock hade jag nu blivit allt otåligare för att äntligen få det där officiella handicapet, ...

Av Sanna - 10 augusti 2009 13:07

http://www.blocket.se/uppsala/Jarnklubbor_m_flexibelt_grafitskaft_22981427.htm?ca=10&w=1&last=1...

Ovido - Quiz & Flashcards