Alla inlägg den 23 juni 2008

Av Sanna - 23 juni 2008 15:04

Så är semestern äntligen här! Jag inleder den med att handledningsläsa, så att det inte blir en alltför stor chockstart. Läste förresten i tidningen i morse att 64% av semestrande svenskar* inleder första semesterveckan med att bli klar med sådant man inte blev klar med veckan innan, så jag är i gott sällskap. Eller i vart fall i sällskap.


Jag har också inlett semestern med att * tadaaaa * trumvivlar-pukor-trumpeter-och-allmänt-jubel * fått 21 poäng på en golfrunda på 9-hålsbanan! (Information för golf-analfabeter: Ju färre slag man gör, desto fler poäng får man. Det är alltså bra att få många poäng. 18 poäng är godkänt) Tidigare har jag fått 10, 7, 6, så-litet-att-det-var-meninglöst-att-räkna, 9 och nu TJUGOETT. Jag var inte nere i något hinder en enda gång, inte ens i bunkern (fast eftersom jag är bunkerdrottning gör inte det så mycket). Förlorade ingen boll, var inte ens tvungen att leta nån gång.


Jag vet inte varför det gick så bra. Kanske en kombination av nytt grepp (= man spelar bättre om det inte känns som att handen ska gå av), användande av driver (se bloggen från förra onsdagen) och så en del putt-träning. På sista hålet hjulade jag nästan - efter 3 slag låg jag i utkanten av green med ca 7 meter till hål - och sänkte bollen med en enda puttl. :-) Fast jag gjorde också en del rätt snygga inspel till green också. T.ex när jag efter ett utslag landade några meter innan ett vattenhinder som skar av marken mellan fairway och green och sedan med en halvsving med 60-gradersklubban gjorde en perfekt hög båge som landade bollen ett par meter från hålet. Såååå snyggt! :-) :-)


 Ni som läser det här och spelar golf blir säkert inte alls imponerade, men betänk att jag är nybörjare och minst en gång vid varje range-pass bestämmer mig för att sluta spela eftersom jag är så totalt värdelös.

Om jag även nästa gång får mer än 18 poäng ska jag spela från röd tee (än så länge spelar jag från vad man kallar gulsvart tee, d.v.s en utslagsplats som ligger närmare hålet än den röda. Gulsvart tee = nybörjartee). Så kanske når jag ändå målet - att få officiellt 36 i handicap innan sommaren är slut. Det borde gå. Nu när jag är ledig kan jag spela Hur Mycket Som Helst! Hm... kanske ska jag ge mig ut en runda redan idag? 


 Kanske öva på de sving-råd jag hittade på golf.se?


Nåja, först ska jag handledningsläsa. Ute regnar det, men här inne har jag tänt levande ljus och gjort en kopp té. Maken är på filminspelning (jag ska förresten dit imorgon, ska spela lärare - passande nog) så det är bara jag och katten hemma. Hemskt hemskt mysigt.

____________________________________________
* Har inte en susning om urvalet eller ens populationen.

Ovido - Quiz & Flashcards