Direktlänk till inlägg 3 maj 2009

[ingen golf: bara sjuk]

Av Sanna - 3 maj 2009 12:05

Planen var förstås att spela golf under helgen. De gånger jag åkt förbi banan har den varit i stort sett folktom och vädret har varit underbart. Men de två första dagarna gick åt till valborgsfirande och förstamajfirande, tredje dagen gick åt till ridning, åka hem från landet och trädgårdsfika med ett par vänner och nu på fjärde dagen har jag utvecklat halsont och förkylning. Sitter i soffan och tycker synd om mig.


Dock har jag äntligen lyckats bestämma mig för en dator - skickade nyss iväg en beställning. I flera dagar har jag försökt bestämma mig. Lenovo thinkbpad w500? HP 8510w? HP 8530w? Till slut blev det en Dell m4400. Svårt val. Någon levererades med Vista Ultimate 64-bit, en annan med 4096 mb arbetsminne, en tredje hade 4 USB-portar. Och så vidare. Men ingen hade allt jag ville ha (nja, det är möjligt att jag hittat en sådan om jag hade varit villig att betala över 30 000 kronor. Vilket jag inte var.), så jag tillbringade många timmar vid nätet för att jämföra, jämföra och jämföra igen.


Något som irriterar mig svårligen är att det är skillnad på "konsumentdatorer" och "företagsdatorer". När jag exempelvis gick in på Sonys sida för att se om de hade någon bra valio-dator var endast konsumentutbudet tillgängligt, och ingen av dem tilltalade mig speciellt mycket. Likadant var det faktiskt för Dell-datorerna. Alla konsument-datorer var färdiga paket. Men jag löste det genom att låtsas att vara företag (hade löfte från maken att köpa via hans företag om det skulle krävas) och då fick jag skräddarsy min egen dator. Så nu har den precis allt jag vill ha. Eller nästan. Det SKULLE varit trevligt att kunna koppla den direkt till TV:n, men jag överlever att inte kunna det.


Litet läskigt är det dock att köpa dator via nätet (vilket dock inte hindrat mig från att alltid göra det), eftersom man aldrig är helt säker på hur den kommer att kännas. Exempelvis är tangentbordet på min gamla Dell (som jag skriver på nu, en Inspiron 8600) mycket trevligare än den nyare HP 8510w. Men jag blir mest ganska förvirrad av att läsa recensioner, eftersom man bara får ganska vag uppfattning om hur datorn är i verkligheten. Ännu mer förvirrad blir man av att gå in på forum-diskussioner. Exempelvis tvekade jag litet inför köpet när någon med tvärsäkerhet hävdade att det p.g.a tangentbordets utformning var helt omöjligt att  arbeta mer än en minut i sträck på Dell-datorn. Jag förstår inte varför någon skriver så överdrivet - man måste vara ganska speciellt konstruerad kroppsligt om detta skulle vara omöjligt. Och hur trovärdigt blir då omdömet? Den dator jag nu köpt är snabb, tyst och stabil enligt en proffsrecensent, medan den enligt ett antal forumskribenter är långsam, blir allvarligt överhettad på en gång, låter hur mycket som helst och är allmänt ranglig. Jag håller tummarna.

Dell m4400

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

ont

Av Sanna - 16 augusti 2009 09:00

Har fortfarande ont i handen, eller rättare sagt: armen. Det är en muskel på ovansidan av vänster underarm. Hrmph... Hade det åtminstone igår ikväll, jag får greppa en klubba om en stund och kolla om det fortfarande gör ont när jag lyfter den....

Av Sanna - 14 augusti 2009 17:24

Har inte så mycket att rapportera här. Var på Uppsala GK igår och skulle spela två rundor på deras nya niohålsbana. Första rundan gick allmänt uselt (9 poäng) och andra rundan avbröt vi efter 3-4 hål efter att vi alla tre blivit helt genomblöta av ti...

Av Sanna - 13 augusti 2009 08:41

  Så har jag nu spelat för första gången med mitt handicap, vilket jag fick efter att ha tagit mig till Söderby GK:s klubbhus. Dock verkade det inte helt självklart att jag skulle få det, eftersom första reaktionen hos killen i receptionen var att "...

Av Sanna - 12 augusti 2009 09:41

  Så är jag då i mål. Först spelade jag en runda på 18 poäng i måndags kväll, men eftersom jag var ensam gjorde den varken från eller till på handicapfronten. Dock hade jag nu blivit allt otåligare för att äntligen få det där officiella handicapet, ...

Av Sanna - 10 augusti 2009 13:07

http://www.blocket.se/uppsala/Jarnklubbor_m_flexibelt_grafitskaft_22981427.htm?ca=10&w=1&last=1...

Ovido - Quiz & Flashcards