Direktlänk till inlägg 28 juni 2008

Mopedfix och trädgårdsbilder

Av Sanna - 28 juni 2008 10:03

Igår blev det inget golfrelaterat alls, så den som vill läsa något om golf kan sluta här. Det enda som möjligen tillnärmelsevis kan ha med den saken att göra är att jag (med hjälp av maken och två grannar) lagat punktering på mopeden, så nu kanske jag kan ta mig ut till golfbanan på ett litet mer miljövänligt sätt än att brumma med stora Audin. Det är annars det trista med att åka ut till en bana - man måste köra omkring i en bil i ett par mil. Nu ska jag bara fixa nåt slags koger för klubborna. Det funkar inte riktigt att ha med sig vagnbag och vagn på en moped.


Egentligen var det inte alls meningen att punkteringen skulle bli lagad igår, utan det enda jag tänkte göra var att ringa Lelles MC för att höra om de kunde laga den åt mig. Men de mekade inte med mopeder, utan kunde bara göra det om jag kom in med bara själva hjulet. Så då knatade jag iväg till grannen J (som är störst och starkast i hela världen och kan ALLT), som på direkten kom ut och visade hur man gjorde. Det visade sig att det krångligaste var just att få bort hjulet (mopeden är italiensk, säger allt), så Lelles erbjudande om att fixa punkan var litet konstig. Ungefär som om jag skulle säga att Javisst kan jag göra pannkakor åt dig, gör bara smeten först och stek dem, så hjälper jag dig. Typ.


Punkan fixad och iväg till macken för att fylla på luft. Men då visade det sig att ventilen till slangen var trasig, så det var bara att leda hem den kära mopeden igen. Av med hjulet igen, suck, ringa till Lelles för att kolla om de hade en slang, åka dit och köpa, hem och sätta på, misslyckas med detta, ringa på hos grannen J igen, som förstås lyckas, på med hjulet, leda till macken, fylla på med luft, och... spänning, skulle det fungera? JAAAA! Nå, jag har inte kollat lufttrycket nu på morgonen, men igår var det bra. Det känns otroligt bra att kunna fixa det här själv, för de enda i Uppsala som mekar med den här moppetypen är en helt värdelös firma i Boländerna. SÅMA. Morr. Dåliga är bara förnamnet. Bland annat säljer de mopeder utan typintyg, vilket gör att jag inte kan stöldförsäkra min kära mopet. Men går det att fixa själv och säljer Lelles MC reservdelar så behöver jag dem inte.


Och nu kan maken och jag åka på moppesafari. Jag skriver om det någon annan gång. Idag hade jag egentligen bara tänkt lägga ut några bilder på trädgården, avbildad helt nyss.

Här är en bild på vår lilla damm. Det är inte direkt några problem att få saker att växa runtom den. Om någon vill ha hallonskott eller vattenmynta går det att få i parti och minut. Till och med guldfiskarna förökar sig.

Våra hallon är Veten, en sort som kommer från Norge. De kan verkligen rekommeneras! De blir tre meter höga (ställde en tioliterskanna framför, så kan ni få en storleksreferens), ger massor av bär och har inga sjukdomar. Gödsla gärna med rosengödsel eller nåt annat fosforrikt gödsel, och vattna mycket. I vår trädgård är de en ogenomtränglig vägg. Jobbar just nu på att få upp en sådan hallonvägg mot grannarna, som förrförra året hade gift på häcken mellan oss så att den dog. Dumma grannar.

Sist av allt vill jag visa våra tomater. Det är körsbärstomater, och med utplanering redan i början av maj och odlingslådan full med kompost och gödsel från Lurbo så har plantorna redan blivit en och en halv meter höga. Åt nyss årets första tomat.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

ont

Av Sanna - 16 augusti 2009 09:00

Har fortfarande ont i handen, eller rättare sagt: armen. Det är en muskel på ovansidan av vänster underarm. Hrmph... Hade det åtminstone igår ikväll, jag får greppa en klubba om en stund och kolla om det fortfarande gör ont när jag lyfter den....

Av Sanna - 14 augusti 2009 17:24

Har inte så mycket att rapportera här. Var på Uppsala GK igår och skulle spela två rundor på deras nya niohålsbana. Första rundan gick allmänt uselt (9 poäng) och andra rundan avbröt vi efter 3-4 hål efter att vi alla tre blivit helt genomblöta av ti...

Av Sanna - 13 augusti 2009 08:41

  Så har jag nu spelat för första gången med mitt handicap, vilket jag fick efter att ha tagit mig till Söderby GK:s klubbhus. Dock verkade det inte helt självklart att jag skulle få det, eftersom första reaktionen hos killen i receptionen var att "...

Av Sanna - 12 augusti 2009 09:41

  Så är jag då i mål. Först spelade jag en runda på 18 poäng i måndags kväll, men eftersom jag var ensam gjorde den varken från eller till på handicapfronten. Dock hade jag nu blivit allt otåligare för att äntligen få det där officiella handicapet, ...

Av Sanna - 10 augusti 2009 13:07

http://www.blocket.se/uppsala/Jarnklubbor_m_flexibelt_grafitskaft_22981427.htm?ca=10&w=1&last=1...

Ovido - Quiz & Flashcards