Alla inlägg den 8 april 2008

Av Sanna - 8 april 2008 14:57

Jag har varit grymt dålig på att skriva här de senaste två veckorna. Har mycket att göra, förstås. Så är det alltid när jag avslutar en metodkurs. Jag går omkring med föreställningen om att jag NU ska kunna jobba litet mindre, men möter sedan berget av uppgifter som jag skjutit upp under kursens gång. Så ock även denna gång.


Idag har jag ägnat mig åt att läsa restuppgifter och därefter arbetat med hemsidesstrukturen. Det senare är en veritabel vetenskaplig analys, mycket spännande. Det jag mer exakt håller på med är att fundera över hur fliken "Forskning" ska vara strukturerad. Tanken är att vi ska ha en struktur som baseras på de olika forskningsteman som finns representerade på institutionen, men liksom alla som hållt på med någon form av typologi stöter jag på knepiga problem. Om vi har ett tema som kallas något i stil med "Alkohol och narkotika" och även har ett tema som heter "socialpolitik" - var placerar man då in forskning som handlar om narkotikapolitik? Det här exemplet är bara en illustration på alla sådana logiska krockar. Utifrån vilken princip ska det hela struktureras? Ja, några enkla svar på den frågan har jag inte, men det är mycket spännande att försöka reda ut det hela. Jag har två huvudsakliga källor till information - den gamla hemsidans information om enskilda forskares verksamheter samt svar på ett mail jag skickade ut häromdagen om vilka forskargrupper som fanns på institutionen. Blir nästan frestad av att göra ett sociogram över det hela. Jo, faktiskt. Hur ser nätverken ut? Vilka kommunicera med vilka? Var hittar vi kommunikationsnoderna? Samlas resurser av olika slag i olika delar av sociogrammet? Samlas inflytande i olika delar? Vilka sociala fält kan urskiljas? Frågorna är många, men jag kan inte fundera på dem om jag någonsin ska bli klar med det här. Men resultatet av det hela kanske blir ett forskningstema av typen "välfärdsforskningens sociala karta" som jag får lägga till efter alla redan befintliga teman. Med webbredaktören som huvudsaklig forskare på området.


Nej, nu ska jag fortsätta litet till, sedan ska jag åka iväg och gå på golfteorikurs. Har anmält mig till nybörjarkurs i golf!!! :-) Min kurs börjar i och för sig inte förrän på lördag, men kursledaren sade att jag kunde följa med maken på hans teorikurstillfälle som går av stapeln ikväll (han går alltså också en nybörjarkurs i golf). Oj vad skoj det är! Skitsamma om det är fisförnäma töntar med pengar på banan (som ni hör är jag inte ett DUGG fördomsfull! ;-). Dem (om de nu finns) kan man strunta i - det verkar jättemysigt att spela. Enda bollsporten hittills förutom innebandy som lyckats få mig någorlunda inspirerad. Förhoppningsvis får man inte fullt lika många blåmärken på benen av den här sporten.
Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards