Direktlänk till inlägg 14 april 2008

Mina första golflektioner

Av Sanna - 14 april 2008 14:59

Sitter på tåget i Uppsala och väntar på att det ska gå. Ska handledningsläsa, sedan är det möten av olika slag hela långa dagen. Får se hur jag känner mig efter en hel dags stillasittande... jag är litet stel efter helgens förlustelser. Det vill säga, mina två första lektioner i golf. Det gick INTE så bra som jag hade hoppats. Min sving får i bästa fall bollen att skutta iväg 50 meter, men oftare blir det bara några enstaka meter efter att bollen antingen farit rakt fram på 30 cm höjd över marken alternativt i en brant båge uppåt för att sedan dimpa nedåt. I sistnämnda fall går ju i och för sig bollen ganska långt, men liksom på fel ledd. Men jag ska inte misströsta; det finns faktiskt något bra med att bollen stannar efter några meter - det betyder att jag faktiskt träffat bollen. Det är inte alltid det händer.


 Det gäller också för mina medspelare att vara vaksamma. I vanliga fall brukar man som medspelare kunna känna sig hyfsat säker om man står bakom den som ska spela. Men när fru Tielman-Lindberg slår bollen är det nog mer lämpligt att ta skydda längre bort. Det lärde sig i vart fall en medspelare som stod snett bakom mig några meter bort, eftersom jag inte bara slår bollar framåt utan även just bakåt. Jag har inte en aning om hur det gick till, men på något sätt lyckades jag få iväg bollen så att den landade ungefär tio meter snett bakåt till vänster om mig. Innan den landade hörde jag ett förskrämt hojtande från medspelaren, som på detta sätt fick en snabbstart av sitt adrenalinsystem. Nåja, han såg inte alls arg ut.


 Sedan var det dags för puttning, vilket faktiskt gick rätt bra. Men så snart jag hade fått upp ett relativt gott självförtroende och börjat tänka att det här kanske ändå kan vara rätt kul, ja - då var det dags att prova på att få upp bollen ur en sandbunker. För att göra det måste man få till en bra sving - enda skillnaden från vanlig sving (alltså ett sådant där slag som jag är måttligt framgångsrik på) är att det är svårare och sandigare. Vid det laget varjag dessutom rejält trött i ryggen, vilket knappast främjade det hela. Inte för att jag påstår att jag skulle lyckats bra om jag hade varit pigg, men kanske hade jag ändå lyckats få iväg mer än en boll på 40 försök. Eller hur det nu var - jag räknade inte så noga. Istället var jag upptagen med att vara arg och ledsen för att allt gick så §%&# dåligt. Men skam den som ger sig. Så snart jag gå upprätt igen ska jag iväg till banan och öva mer.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

ont

Av Sanna - 16 augusti 2009 09:00

Har fortfarande ont i handen, eller rättare sagt: armen. Det är en muskel på ovansidan av vänster underarm. Hrmph... Hade det åtminstone igår ikväll, jag får greppa en klubba om en stund och kolla om det fortfarande gör ont när jag lyfter den....

Av Sanna - 14 augusti 2009 17:24

Har inte så mycket att rapportera här. Var på Uppsala GK igår och skulle spela två rundor på deras nya niohålsbana. Första rundan gick allmänt uselt (9 poäng) och andra rundan avbröt vi efter 3-4 hål efter att vi alla tre blivit helt genomblöta av ti...

Av Sanna - 13 augusti 2009 08:41

  Så har jag nu spelat för första gången med mitt handicap, vilket jag fick efter att ha tagit mig till Söderby GK:s klubbhus. Dock verkade det inte helt självklart att jag skulle få det, eftersom första reaktionen hos killen i receptionen var att "...

Av Sanna - 12 augusti 2009 09:41

  Så är jag då i mål. Först spelade jag en runda på 18 poäng i måndags kväll, men eftersom jag var ensam gjorde den varken från eller till på handicapfronten. Dock hade jag nu blivit allt otåligare för att äntligen få det där officiella handicapet, ...

Av Sanna - 10 augusti 2009 13:07

http://www.blocket.se/uppsala/Jarnklubbor_m_flexibelt_grafitskaft_22981427.htm?ca=10&w=1&last=1...

Ovido - Quiz & Flashcards