Alla inlägg den 18 juli 2009

Av Sanna - 18 juli 2009 08:21

Edenhofs 9-hålsbanaIgår åkte vi och spelade på ett bana vi inte varit på förut - Edenhofs 9-hålsbana. Jag tror att man måste ta ett flygfoto för att göra banan rättvisa, för bilder tagna från marknivå säger inte speciellt mycket eftersom banans främsta kännetecken är att den är: PLATT. Jag tror det här är den plattaste bana jag någonsin sett! :-D  Nåväl, jag gillade den på sätt och vis ändå. Den var myggfri och ljuvligt lugn, helt kringgärdad av skog med endast en lokal bilväg inom hörhåll. Och greenerna var i de flesta fall mycket fina - dessutom litet kul att många av dem var upphöjda så att det (för mig som nybörjare...) blev litet utmaning att ta sig upp på dem utan att rulla ner på andra sidan.


Banan har 5 par-4-hål och 4 par-3-hål och långa breda fairways. Med andra ord, en utmärkt bana för nybörjare att slå långt och rakt.  Eftersom jag är förfärligt dålig på att slå långt så blev det ynka 8 poäng. Men jag ska inte vara helt missnöjd ändå, för slagen gick i de allra flesta fall rakt och jag gjorde en del fina inspel till green. Fast det är klart, det skulle ju varit kul att få några fler poäng. Men det är bara att gå till rangen och nöta.


Igår fick jag i vart fall något slags mentalt genombrott på rangen. Det började med att det gick lika dåligt som vanligt. Toppa - toppa - duffa - slå snett - toppa... etc. Maken hade gått iväg för att göra något annat, så det hände liksom inget av att bli tjurig. Så efter att ha stått i någon minut och kontemplerat över vilka alternativ jag stod inför (Tjura? Nej, bara tråkigt. Sluta spela? Nej, jag kan ju inte ge upp. Hävda att det var orättvist att det gick så dåligt? Nej, vem skulle lyssna?) så fortsatte jag helt enkelt att slå. jag hämtade en hink till och bara slog och slog och slog. Och efter en liten stund gick varenda slag bra. Ja - de gick förstås fortfarande inte speciellt långt - men det blev rena träffar och raka bollar. Så min medicin mot frustrationen blir framöver den tråkbrutala: Håll tyst och fortsätt slå.


Har nu förresten bokat in en fadder-runda på måndag. Jag vet inte riktigt vad en fadder-runda är till för, men det är obligatoriskt för att få officiellt handikapp, så det är bara att göra. Och det lär väl visa sig när jag kommer dit. 


Och så har jag beställt nya bollar från floridabollen.nu. Inte för att det är någon akut brist i bollkorgen, men det är litet trevligt att fylla på ändå. Det är extremt najs att inte behöva ägna en massa speltid åt att leta efter bollar av ekonomiska skäl.

Ovido - Quiz & Flashcards