Alla inlägg den 1 april 2009

Av Sanna - 1 april 2009 09:34

Det märks att golftarmen börjar vakna till liv hos många så här års. Golftidningar, golfbilagor och golfreklam duggar tätt och på facebook och på jobbet börjar golfspelarna komma överens om att så snart säsongen sätter igång på allvar ska vi ses och ta en runda. Det här ger en helt ny dimension till vårkänslorna för mig, det är helt underbart.

Något annat som också är underbart, även om jag först tyckte att det var att ta golfens folklighet alltför långt, är den nya varianten som man kan se i en del av vårens tävlingar: Dark Horse. Det verkar som att tävlingsarrangörer inspirerats av schlagerfestivaler, Let's dance och liknande TV-program. Även om man (åtminstone jag) kan hoppas att det inte kommer att drivas så absurt långt som schlagerfestivalernas åttondelsfinaler, publikomröstningar, andra chansen, internationell jury, tvekamper och allt vad det är för att dra ut eländet så långt och tunt som möjligt, spirar ändå någon slags helt irrationell hoppfullhet i mig när jag läser om Dark Horse-inslaget i allt fler tävlingar. Speciellt som det riktar sig till sådana som undertecknad: spelare utan officiellt handikapp. Flera klubbar har auditions för hoppfulla aspiranter, som sedan kommer att coachas av klubbarnas pron med målet att vinna lokala klubbtävlingar för att sedan ställa upp i nationella och så småningom även internationella tävlingar. Jag har inte satt mig in i alla regler kring det hela och hur långt man kan komma, men ryktesvis har jag hört att US Masters 2010 kommer att hålla en spelplats öppen för den europeiska "Dark Horse" som kommer att tas fram genom olika kvaltävlingar under det kommande året. Tydligen är det även populärt hos de vanliga spelarna, exempelvis har Zach Johnson utlovat en veckas träningsläger för vinnaren, oavsett hur det går i tävlingen. Om det enbart ska vara spelresultat eller om även inslag av "publikens favorit"-omröstningar kommer att ha någon betydelse verkar ännu vara oklart, men oavsett hur man gör är det här en fantastisk chans för alla nybörjare!

Så det gäller att ligga i nu! :-) Här nedan - en bild på min framtida träningspartner?


Ovido - Quiz & Flashcards