Alla inlägg den 9 april 2009

Av Sanna - 9 april 2009 08:49

Unken artikel från SvD


Eftersom det är skärtorsdag känner jag mig litet halvledig och ägnade därför mer tid än vanligt åt morgontidningen. Just nu Svenska Dagbladet som jag provprenumererar på. Jag hostade till när jag såg rubriken "RULLATORLIGAN" BORDE AVSTÅ. Eftersom jag har ett par studenter som skriver sitt examensarbete på institutionen för socialt arbete om hur äldre gestaltas i massmedia var det en extra intressant rubrik. Det är nästan så att jag borde skicka iväg artikeln till dem. Författarens poäng är att äldre vinnare av US Masters inte borde få vara med eftersom de står i vägen för yngre spelare. Men denna ganska enkla tes kryddas med en mängd nedsättande uttryck - "Rullatorligan", "luktar unket när gubbarna stänger fönster och dörrar", "alla har passerat bäst-före-datum" och de åker dit via "färdtjänst" och "Det borde vara dags att vädra". Men artikeln innehåller också humoristiska inslag, som när författaren skriver att en 54-åring befinner sig "på ålderns höst". Bilden är tydlig - äldre människor är illaluktande föredettingar som gör bäst i att artigt hålla sig borta från de större sammanhangen. Eller, som författaren föreslår, "stanna hemma framför tv-apparaterna".


Jag ska inte spekulera öppet i vad som får artikelförfattaren att vilja mana fram denna bild. Kanske avundsjuka? Kolla in bildenpå hål 13. Det hålet kan nog få vem som helst att själv vilja vara där. Gnnnnn.....! Hoppas Söderbys 9-hålsbana har torkat upp litet mer så att jag kan öva, jag vill bli så bra att jag också får spela på sådana här hål! Se hela banan här


Svenska Dagbladet 2009-04-09 s.22 i sport-avdelningen

Ovido - Quiz & Flashcards