Direktlänk till inlägg 26 april 2009

Fredagar är bra golfdagar

Av Sanna - 26 april 2009 09:38

Jag har upptäckt att fredagar är suveräna golfdagar, till viss förvåning. I fredags vid halv fem åkte jag och äkta hälften ut till Söderby under strålande sol, och väntade oss att parkeringen skulle vara FULL med bilar. Hm... nehej... här stod det bara några enstaka bilar. Nåja, de kommer väl senare, tänkte vi. Men det enda som hände med bilparkeringen medan vi förberedde oss på övningsområdet var att det blev färre och färre och färre. Det måste vara många som åkt buss, var den slutsats vi drog. Men när vi kom till banan var vi i stort sett ensamma. Ett par hade just avslutat sin runda, och en ensamspelare  kom efter oss. Annars: Tomt. Så vi spelade i lugn och ro och det gick hur bra som helst. Här kommer en snabb resumé:


Hål 1: Ett utslag, chippade upp på green, tre puttar och sen i.

Hål 2: Ett ganska rakt och fint utslag, sen in i ruffen (känns bekant). Därefter dock en otroligt snygg liten pitch med 60-klubban tillbaks till fairway (prydligt över ett stenigt snår och en bunker). Järnklubba över till green. Sen en jäkla massa puttar och noll poäng tror jag.

Hål 3: Perfekt utslag till bortre förgreen, perfekt chip som landade 20 cm från hål. 3 slag. :-)

Hål 4: Litet kort utslag, men rakt. En litet väl lång chip som stannade på bortre förgreen. En liten chip tillbaks, sen i hål.

Hål 5: Ganska långt utslag, ganska rak (fast som vanligt åt vänster) (inser plötsligt att alla mina utslag brukar dra litet till vänster). Chip. Puttar.

Hål 6: Utslag in i skogen. Provisorisk boll sen som jag lät fortsätta i spel (får man förresten göra det fastän man hittar första bollen, nej, det tror jag inte). Ganska rakt fortsättningsslag med järnfemman. Bunker. Bortre förgreen. Putta putta putta. Inga poäng.

Hål 7: Åååå vilket perfekt rakt slag. Synd att det landade i vattnet. Jag har svårt för det där hålet. Det går ett vattenhinder tvärs över banan och nästan alltid landar jag där. Men poäng tror jag det blev, för jag gjorde en sagolik 15-metersputt rakt i hål.

Hål 8: Långt och rakt ner i bunker. Och bunker. Och bunker. Och bunker. Kom sent omsider i hål, men jag fick i vart fall öva mycket på bunkerslag.

Hål 9: Låååångt och superrakt slag ÖVER lilla diket som skär över hålet. Sen ett inte fullt lika rakt slag. Sen en chip som kom så långt som 15 cm. Till vänster. Sen till green. Och så avslutningsvis en spirak 12-metersputt ner i hål.


Tyvärr hade jag ingen penna med, så jag har inget score-kort. Men jag hade med kameran, så jag filmade kommentarer + antal slag för varje hål. Tyvärr lånade svärföräldrarna kameran för att fotografera en föreställning de var på den kvällen, så jag har ännu inte kunnat kolla hur det egentligen gick.


Två saker gick otroligt bra den här gången: (1) Chipparna. Jag hade nu verkligen bestämt mig för att inte försöka putta över förgreenerna, vilket gav klart resultat. (2) Jag har lärt mig ett nytt grepp när jag puttar: Att lägga vänster pekfinger (jag är högerspelare) ovanför högerhandens fingrar. Det gav en helt sanslös stabilitet i greppen, känslan var som att byta från att hålla klubban med en hand till att hålla den med två händer. Plötsligt hade jag tio gånger mer kontroll över klubban.


Och så gick utslagen ovanligt bra, vilket jag TROR har något att göra med att jag står annorlunda. Jag har upptäckt om att jag drar bäckenet litet närmare klubban (alltså drar in rumpan litet) så blir utslagen bättre. Jag har inte den BLEKASTE aning om varför det blir så, men faktum är att alla gånger jag gör så blir slagen rakare och längre. Om någon kan förklara detta är det välkommet.


Enda nackdelen med detta fungerande spel är att det nu gick åt ÄNNU färre bollar. En enda ynka boll spelade jag bort (och den hittade jag dessutom). Suck, det är typiskt nu när jag kan köpa billiga bollar från Floridabollen. 


Förhoppningsvis kommer så småningom bilder från rundan, men jag har ännu inte fått tillbaks kameran så det får vänta litet. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

ont

Av Sanna - 16 augusti 2009 09:00

Har fortfarande ont i handen, eller rättare sagt: armen. Det är en muskel på ovansidan av vänster underarm. Hrmph... Hade det åtminstone igår ikväll, jag får greppa en klubba om en stund och kolla om det fortfarande gör ont när jag lyfter den....

Av Sanna - 14 augusti 2009 17:24

Har inte så mycket att rapportera här. Var på Uppsala GK igår och skulle spela två rundor på deras nya niohålsbana. Första rundan gick allmänt uselt (9 poäng) och andra rundan avbröt vi efter 3-4 hål efter att vi alla tre blivit helt genomblöta av ti...

Av Sanna - 13 augusti 2009 08:41

  Så har jag nu spelat för första gången med mitt handicap, vilket jag fick efter att ha tagit mig till Söderby GK:s klubbhus. Dock verkade det inte helt självklart att jag skulle få det, eftersom första reaktionen hos killen i receptionen var att "...

Av Sanna - 12 augusti 2009 09:41

  Så är jag då i mål. Först spelade jag en runda på 18 poäng i måndags kväll, men eftersom jag var ensam gjorde den varken från eller till på handicapfronten. Dock hade jag nu blivit allt otåligare för att äntligen få det där officiella handicapet, ...

Av Sanna - 10 augusti 2009 13:07

http://www.blocket.se/uppsala/Jarnklubbor_m_flexibelt_grafitskaft_22981427.htm?ca=10&w=1&last=1...

Ovido - Quiz & Flashcards