Direktlänk till inlägg 13 juli 2008

Övning gav färdighet (åtminstone just igår)

Av Sanna - 13 juli 2008 08:23

Spelet igår gick över förväntan bra, trots mina farhågor om att det bara skulle bli pinsamt att jag skrev i bloggen att jag skulle träna på längre slag med hjälp av tipsen från golf.se. Jag började med att stretcha bålrotationen. Först glömde jag att det var just bålens rörlighet i förhållande till höfterna som skulle tänjas fram utan fick för mig mig att det bara var rotationen i största allmänhet, så först gick det alldeles fantastiskt bra att få ryggen i slagriktningen. Alltså ända till att maken påpekade att jag kanske inte skulle svänga runt hela höftpartiet också.

Sedan gjorde jag övningen med att svinga flera klubbor i taget. Eftersom jag konsekvent överskattar min egen styrka tog jag tre klubbor, men efter att nästan ha ramlat omkull av tyngden i svingen fick jag litet diskret lägga den tredje åt sidan och fortsätta bara med två. Men där hände det något! Nåja, det som hände allra först var att jag enligt principen ovan svängde med höfterna i god salsa-stil (jodå, även med snygga höftvickningar åt sidorna). Men efter att jag kommit ihåg att det var just golf jag skulle öva på blev den här övningen MYCKET effektiv. Plötsligt kunde jag KÄNNA hur det skulle kännas. Jag kände precis vilka muskler det skulle kännas i, och svingen (och handledsrotationen) kom helt naturligt av klubbornas blotta tyngdkraft.

Därefter provade jag att svinga med järnfemman, och till min förvåning flög bollen iväg både rakt och långt. :-o Inte bara en gång, utan de flesta gånger! Så det verkar som att det här hjälpte rätt ordentligt. Det jag gjorde var sammanfattningsvis:
1. Stretcha rörligheten.
2. Se till att ryggen är i spelriktning.
3. Öva med flera klubbor.
4. Se till att högerarmen kommer upp i rät vinkel.
5. Vila klubbskaftet mot fingrarna, inte uppe i handflatan.


Här är förresten filmen jag blev inspirerad av!


När jag sedan gick bana och kände att jag ville få ordning på svingen så lånade jag bara makens klubba innan utslaget och gjorde ett par provsvingar med dem båda. Sen var svingen på plats igen.

Sedan är det såklart inte alltid en fördel att slå längre. Ett exempel på en klar nackdel fick jag på ett hål som har ett vattenhinder rak över banan. Där brukar jag i bästa fall landa prydligt strax innan hindret för att sedan med sextiogradersklubban tjoppa över bollen till green. Men den här gången plumsade bollen i vattnet. Fast det problemet kan ju lösas genom att jag tar med mig järnsexan till dess att jag slår så bra att jag kommer ända över vattnet med femman.

I och för sig ska jag väl inte påstå att ALLT gick helt strålande. Till exempel försökte jag mig på att slå med min metalwoodfemma, men det blev helt kajko. Inte ett enda slag funkade, så den lade jag i bilen på vägen från rangen till banan. Men när jag spelar korthålsbana så behöver jag ju i princip inte någon längre klubba än järnfemman. Jo, i och för sig, några hål är fulla 150 meter från tee till green - och så långt slår jag inte. Speciellt inte på det hålet där det ligger en bunker mellan fairway och green (= går inte att låta bollen rulla in på green, den måste LANDA där). Men hur som helst är mitt spel med metalwoodklubborna och drivern så slumpartat att inte känns meningsfullt att ta med dem på banorna. Jag ska öva litet mer med dem på rangen (fast inte femman, det gick bara FÖR dåligt) och får jag inte bättre koll på dem ska jag se om det inte går att ta nån lektion.

Det var så kul att spela igår att jag nästan är sugen på att spela idag igen. Fast tidigare erfarenhet visar att det då brukar gå dubbeldåligt. Du ska inte tro att du är någon, kommer golfgudens rungande predikan då.


Nå, jag får se hur jag gör. Nu ska jag sitta ett tag till i trädgården, klappa katten litet och fortsätta ominstallationerna på datorn. Såhär ser min vy ut från trädgårdsstolen förresten, tagen nån kvart sedan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

ont

Av Sanna - 16 augusti 2009 09:00

Har fortfarande ont i handen, eller rättare sagt: armen. Det är en muskel på ovansidan av vänster underarm. Hrmph... Hade det åtminstone igår ikväll, jag får greppa en klubba om en stund och kolla om det fortfarande gör ont när jag lyfter den....

Av Sanna - 14 augusti 2009 17:24

Har inte så mycket att rapportera här. Var på Uppsala GK igår och skulle spela två rundor på deras nya niohålsbana. Första rundan gick allmänt uselt (9 poäng) och andra rundan avbröt vi efter 3-4 hål efter att vi alla tre blivit helt genomblöta av ti...

Av Sanna - 13 augusti 2009 08:41

  Så har jag nu spelat för första gången med mitt handicap, vilket jag fick efter att ha tagit mig till Söderby GK:s klubbhus. Dock verkade det inte helt självklart att jag skulle få det, eftersom första reaktionen hos killen i receptionen var att "...

Av Sanna - 12 augusti 2009 09:41

  Så är jag då i mål. Först spelade jag en runda på 18 poäng i måndags kväll, men eftersom jag var ensam gjorde den varken från eller till på handicapfronten. Dock hade jag nu blivit allt otåligare för att äntligen få det där officiella handicapet, ...

Av Sanna - 10 augusti 2009 13:07

http://www.blocket.se/uppsala/Jarnklubbor_m_flexibelt_grafitskaft_22981427.htm?ca=10&w=1&last=1...

Ovido - Quiz & Flashcards