Direktlänk till inlägg 18 juli 2008

Tre nya lärdomar

Av Sanna - 18 juli 2008 08:41

Inför morgondagens spel på XXL-bana åkte vi till rangen igår kväll för att träna litet på långslag. Jag provade också ett par klubbor som jag inte brukar använda - järntrean, järnfyran och metalwoodtrean. Alltså de tre långklubborna. Drivern räknar jag inte, den spelar jag alldeles för ojämnt med. Förvisso spelar jag även ojämnt med de andra. Fyran har jag exempelvis aldrig spelat med, och järntrean har jag bara provat ett par gånger med mycket otillfredsställande resultat.


Jag stretchade som vanligt, såg till att ha klubban i fingrarna och inte handen, provsvingade med två klubbor ihop för att få svingen på plats. Det känns som jag genomför en flygplanskontroll innan start när jag förbereder mig. Rygg klar, rumpa klar, högerfot klar, nej förresten högerfot in, högerfot klar, vikt på högerfot klar, klubba i fingrarna klar, knogarna rätt, klubba rätvinklig klar, placering av boll klar, baksving upp och så iväg. Med påföljane efterkontroll om allt gick bra. Rätt vinkel på vänsterarm? Rätt vinkel på högerarm? Rätt vinkel på klubba? Slog jag igenom? Håhåjaja, fatta hur lång tid det tar för mig att slå en hink bollar!


Hur som haver gick det ganska bra och jag slog åtminstone litet halvlångt med järntrean och metalwoodtrean - bollen landade efter ca 125 meter vid ett tillfälle och åtminstone hälften av bollarna gick iväg rakt.  Så om jag slår så här imorgon så ska det nog fungera. Fast ni vet ju att golfguden har en stenhård varannangångsprincip, så sannolikt kommer jag slå helt uruselt på banan. I och för sig har jag inte listat ut om det är en varannangångsprincip eller om det är en du-ska-inte-tro-att-du-lärt-dig-något-princip, så kanske kan det fungera om jag går ut på banan med övertygelsen om att det kommer gå dåligt. Å andra sidan kommer jag då hindras av det-går-inte-att-spela-om-man-är-på-dåligt-humör-principen. Fast vänta nu... om jag tänker att jag bara ska ut och träna och att poängen inte spelar någon roll, då kanske det går bra? Hm. Svårt det här.


Den allra trixigaste principen är dock du-ska-inte-tro-att-du-lärt-dig-något-principen (härefter kallad DSKITADLDN-principen, även förkortad SKIT), eftersom jag enligt den inte får utveckla idéer om vad som gjort att jag nån gång slår bra. Det som i regel händer när jag försöker utveckla sådana idéer är att det går jättedåligt när jag nästa gång ska försöka tillämpa dem. Alltså tycker jag det är mycket pinsamt att skriva om sådant här - eftersom SKIT-principen även innehåller ett stort element av skam över att jag inte bara är dålig utan till och med SÅ dålig att jag för en stund inbillat mig att jag inte varit så dålig. Så när jag skriver något här om vad som kan göra golfen bättre, då har jag i samma andetag lagt grunden för att skämmas över att jag alltså varit dubbeldålig. För er som är socialpsykologer kan ni jämföra med att någon sägs sakna sjukdomsinsikt och effekterna av det [ursäkta grammatiken förresten].


Men... jag kom just på ett motvapen! Eftersom golfguden med sina elaka principer blott och bart är gud över en ganska begränsad del av livet och mänskligheten så kan jag kontra med mänsklig altruism! Den är som vi alla vet mycket mer allomfattande och bred än värsta största golbanan. Ha! Härmed formulerar jag officiellt AGAGOS-principen (Att-ge-andra-glädje-och-självförtroende-principen). Den går ut på att det är BRA att erkänna sina misstag (och även att upprepa dem) eftersom andra då kan känna sig duktiga.


Med andra ord, med AGAGOS-principen som bas ska jag nu äntligen samla ihop lärdomarna från gårdagens range-spel:

1. Slå igenom bollen. Det vill säga, att inte tänka att jag jag ska slå på en boll som sen går iväg, utan tanken är att jag bara slår genom hela svingen och att det sen råkar ligga en boll i dess väg är bara en tillfällighet. Jag har inte en aning om vad som händer när jag tänker på ena eller andra sättet, bara att det verkar vara en skillnad.

2. Om jag har högerfoten litet litet inåtvänd är det lättare att hålla den stabil.

3. Hädanefter ska jag utropa AGAGOS! när jag slår dåligt, och inte SKIT!


Håll tummarna för mig på lördag! 

 
 
Ingen bild

Marcus

19 juli 2008 12:40

Har äntligen hittat ett sätt att spara pengar på, spelar helst på topp bollar såsom pro v1, Hx tour mfl. har en förmåga att slå bort för många 50 lappar. hittade en sida där man kunde köpa golfbolalr för halva priset, fick leverans 2 dar senare och är supernöjd. kan verkligen rekomendera ett besök till www.floridabollar.se

 
Ingen bild

Sanna

24 juli 2008 00:07

Tack för tipset!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

ont

Av Sanna - 16 augusti 2009 09:00

Har fortfarande ont i handen, eller rättare sagt: armen. Det är en muskel på ovansidan av vänster underarm. Hrmph... Hade det åtminstone igår ikväll, jag får greppa en klubba om en stund och kolla om det fortfarande gör ont när jag lyfter den....

Av Sanna - 14 augusti 2009 17:24

Har inte så mycket att rapportera här. Var på Uppsala GK igår och skulle spela två rundor på deras nya niohålsbana. Första rundan gick allmänt uselt (9 poäng) och andra rundan avbröt vi efter 3-4 hål efter att vi alla tre blivit helt genomblöta av ti...

Av Sanna - 13 augusti 2009 08:41

  Så har jag nu spelat för första gången med mitt handicap, vilket jag fick efter att ha tagit mig till Söderby GK:s klubbhus. Dock verkade det inte helt självklart att jag skulle få det, eftersom första reaktionen hos killen i receptionen var att "...

Av Sanna - 12 augusti 2009 09:41

  Så är jag då i mål. Först spelade jag en runda på 18 poäng i måndags kväll, men eftersom jag var ensam gjorde den varken från eller till på handicapfronten. Dock hade jag nu blivit allt otåligare för att äntligen få det där officiella handicapet, ...

Av Sanna - 10 augusti 2009 13:07

http://www.blocket.se/uppsala/Jarnklubbor_m_flexibelt_grafitskaft_22981427.htm?ca=10&w=1&last=1...

Ovido - Quiz & Flashcards