Direktlänk till inlägg 25 juli 2008

Vidare om osårbarhet. Och fortfarande inget om golf.

Av Sanna - 25 juli 2008 23:40

Känslan av osårbarhet. Varifrån kommer den? Funderingarna fortsätter. Någonstans i höjd med Laxå (har inte ett dugg med saken att göra) kom jag att tänka på en annan form av osårbarhet. Den när man är nyförälskad, alltså innan det blivit till kärlek och man lärt känna varandra. Många kvinnor jag pratat med - även sådana som jag (inte ett dugg fördomsfullt ;-/) klassat som "ordentliga tanter" - har berättat att den fysiska kärleken kan vara som mest utan hämningar tillsammans med någon man inte känner. Nu har jag i och för sig inte pratat med så förskräckligt många om det här, men jag minns en gång i våras när jag blev rejält förvånad över att få höra detta från just ett gäng "ordentliga tanter" (eller, som min gamla hyresvärdinna skulle sagt - "rejäla fruntimmer"). Och även mindre ordentliga tanter har berättat samma sak. Hur det står till med oordentliga flickor har jag inte en aning om, men jag gissar att det inte är någon större skillnad. Hur som helst. Till saken. När vi analyserat känslan närmare har det vi funnit varit att de då inte varit sårbara för den de varit tillsammans med. De har haft sina egna liv och ännu inte börjat bekymra sig för vad deras (än så länge) tillfälliga partner tyckt om dem.


Det jag funderar på är om det finns en gemensam nämnare mellan detta och de tre situationerna jag beskrev i förrgår. Utan att ha reflekterat närmare kring detta kan jag ändå intuitivt känna att det finns något likartat.


Jag skulle inte utan vidare (vilket var min första tolkning innan jag började skriva denna mening) vilja säga att det kommer sig av att man har en starkare gräns mellan sig själv och den av något (ännu okänt) skäl ohotande omvärlden. Annars skulle man ju kunna tänka sig att det är så. Att man har en gräns mellan sig själv och den tillfälliga partnern. Och att man har en motsvarande tydlig gräns mellan sig själv och den värld som inte omfattas av de "hemligheter" (fel ord!) jag skrev om häromdagen. Men nej. Jag vet inte varför, men den tolkningen känns helt fel. För poängen är just att det inte behövs något gränssättande, just för att "det andra" inte kan såra. Eller förresten, nu har jag cyklat in på helt fel spår märker jag. Av någon anledning har jag kommit in på frågan om relationen mellan en själv och den omgivning som inte hotar att såra, och det jag är ute efter är relationen mellan en själv och det som gör att omgivningen inte hotar att såra. För frånvaron av hot kan inte bero på någon egenskap hos det som är sårande/icke-sårande - annars skulle inte upplevelsen av osårbarhet kunna dyka upp sådär utan vidare = utan att omgivningen inte förändrats. Och när jag var osårbar genom att känna mig älskad förändrades ju inte omgivningen; det var jag själv som förändrades. Alltså måste svaret sökas där. I mig själv och i de osårbara kvinnorna jag talat med.


Oj, undrar om någon alls (utom väninnan E möjligen) förstår hur jag tänker när jag skriver det här. Kanske är klockan för mycket och temperaturen för hög för att jag ska kunna uttrycka mig klart. Dessutom borde jag sova - imorgon gifter sig min bror och jag kommer ha fullt upp hela dagen med det. Sedan är det släktingar och allt möjligt och jag har inte en aning om när jag kommer ha möjlighet att fundera vidare. Godnatt så länge.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

ont

Av Sanna - 16 augusti 2009 09:00

Har fortfarande ont i handen, eller rättare sagt: armen. Det är en muskel på ovansidan av vänster underarm. Hrmph... Hade det åtminstone igår ikväll, jag får greppa en klubba om en stund och kolla om det fortfarande gör ont när jag lyfter den....

Av Sanna - 14 augusti 2009 17:24

Har inte så mycket att rapportera här. Var på Uppsala GK igår och skulle spela två rundor på deras nya niohålsbana. Första rundan gick allmänt uselt (9 poäng) och andra rundan avbröt vi efter 3-4 hål efter att vi alla tre blivit helt genomblöta av ti...

Av Sanna - 13 augusti 2009 08:41

  Så har jag nu spelat för första gången med mitt handicap, vilket jag fick efter att ha tagit mig till Söderby GK:s klubbhus. Dock verkade det inte helt självklart att jag skulle få det, eftersom första reaktionen hos killen i receptionen var att "...

Av Sanna - 12 augusti 2009 09:41

  Så är jag då i mål. Först spelade jag en runda på 18 poäng i måndags kväll, men eftersom jag var ensam gjorde den varken från eller till på handicapfronten. Dock hade jag nu blivit allt otåligare för att äntligen få det där officiella handicapet, ...

Av Sanna - 10 augusti 2009 13:07

http://www.blocket.se/uppsala/Jarnklubbor_m_flexibelt_grafitskaft_22981427.htm?ca=10&w=1&last=1...

Ovido - Quiz & Flashcards