Direktlänk till inlägg 28 juli 2008

Mycket litet golf även idag. Men mycket biltrassel.

Av Sanna - 28 juli 2008 16:35

Imorse halv sju började jag på nytt gå igenom möjliga sätt att laga expansionskärlet för kylarvätskan, men kom inte längre än att fem i sju konstatera att det var dags att ringa en mekaniker för att höra om det gick att byta ut det. Min bror Bosse som (tror att han) sade att det skulle vara enkelt att täta. På med plastic padding och låt härda så är det fixat.


När jag nu ringde bilmekaniker Leif Carlsson på PG-Bilservice i Trollhättan lät det inte fullt så enkelt. Redan igår hade jag börjat ana att det här med plastic padding som universalmedel inte skulle gå vägen. En vänlig dam på Mekonomen i Överby såg litet snällt på mig när jag på söndagseftermiddagen frågade efter något fungerande tätningsspackel. Hon trodde inte det var någon idé. Bara att byta ut kärlet. Men Leif Carlsson sade att det förmodligen inte skulle räcka, utan att hålet nog hade uppstått som följd av något annat problem. Till exempel ej fungerande termostat. Eller dålig topplockspackning. Där fick jag nervösa ryckningar, för dålig topploppspackning kan betyda sönderskevat topplock och det betyder i sin tur inte alls något bra. Stor reparation. Men han skulle nog ha tid att titta på den under tisdagen - men jag skulle ringa honom redan på måndagseftermiddagen för att höra om det gick att lämna in bilen snabbare.


Eftersom det kändes något osäkert med en mekaniker som kanske skulle kunna titta (obs verbet "titta", det behöver inte betyda "reparera") på bilen så sökte jag vidare efter möjliga mekaniker - vilket inte är ett helt enkelt projekt mitt under högsommaren.Bilfasetten Service AB hade sommarstängt. Isakssons Allbil hade semester. Åhlanders bilservice AB hade också semester. Autotech Motor Trollhättan AB svarade över huvud taget inte. Så ej heller Welanders Bilverkstad AB. Motorcentrum i Trollhättan svarade, men servade inte Audi. Till slut ringde jag Blennemarks, en auktoriserad Audiverkstad i trakten. Jo, jag vet vad auktoriserade bilverkstäder tar betalt, men...


Ett annat skäl var att för att PG-Bilservice skulle kunna byta expansionskärl så skulle jag försts vara tvungen att köpa det från Blennemarks. Jag såg framför mig skytteltrafik mellan PG-Bilservice och Blennemarks under resten av semestern (nej, det var inte expansionskärlet, åk och köp en termostat, nej, det var inte termostaten, åk och köp en topplockspackning, nej, det var inte.... etc.). Dessutom känns det litet tryggt att låta laga bilen hos några som är specialutbildade för just den här bilen.


Så jag tog tacksamt emot en tid hos Blennemarks kl.11 och avbokade PG-Bilservice. Så halv tio tog jag och maken bilen (tack kära gud för att bror och svägerska är på bröllopsresa och vi kan färdas runt i deras nya Volvo med air conditioning) (eller, jag menar, tack bror och svägerska) (noga räknat mest svägerska, det är hennes bil) (jag gillar även att hon gillar saltlakrits och glömt ett storpack i bilen) för att åka till kyrkan och bogsera Audin till Blennemarks.


Där uppstod det lilla problemet att det saknades en bogseringsögla på bilen. Vi letade kors och tvärs genom hela bilen. Hm. Ringa Eniro. Ringa bärgningsbil. Tio i elva kom bärgaren och två minuter över elva var vi framme hos verkstaden och 1500 kronor fattigare. Här nånstans under processen (i väntan på aldrig anländande bärgare i solen vid kyrkomuren halv elva) började jag nästan ställa mig och gråta. 35 grader i skuggan. (Men sen kom jag på att problemet inte skulle finna sin lösning av att jag grät, så jag ringde istället bärgaren på nytt för att kolla vart han tagit vägen) (tur att man är praktiskt lagt ibland).


Men när vi väl kommit dit lät det litet mer hoppfullt. Mekanikern trodde det bara var att byta expansionskärlet, han trodde inte på teorin om topplockspackningen. PUST! Fast vi får se. Just nu är bilen lämnad allena på verkstadsparkeringen och imorgon ska de byta expansionskärl. Sen får vi se vad som händer. Jag  är dock innerligt glad över att fontänen uppstod på sträckan mellan Vänersborg och Trollhättan. Det hade varit mindre roligt (och mindre bra för topplocket)  om det hänt nånstans på vägen från Uppsala och vi inte upptäckt det förrän bilen kokade.


Därefter åkte vi till Trollhättan och försökte lämna tillbaks bröllopsfracken (gick dåligt), handlade och åkte sedan mot Vänersborg igen. Som en liten tröst på vägen åkte vi förbi Onsjö golfbana, men bara för att konstatera att det var en full 18-hålsbana (betyder att vi inte får spela utan fadder). Har dock kollat in klubben på nätet och sett att de faktiskt HAR en kort 9-hålsbana, så kanske kan vi ändå få litet ljusglimtar i tillvaron mellan bileländen. Fortsättning följer.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

ont

Av Sanna - 16 augusti 2009 09:00

Har fortfarande ont i handen, eller rättare sagt: armen. Det är en muskel på ovansidan av vänster underarm. Hrmph... Hade det åtminstone igår ikväll, jag får greppa en klubba om en stund och kolla om det fortfarande gör ont när jag lyfter den....

Av Sanna - 14 augusti 2009 17:24

Har inte så mycket att rapportera här. Var på Uppsala GK igår och skulle spela två rundor på deras nya niohålsbana. Första rundan gick allmänt uselt (9 poäng) och andra rundan avbröt vi efter 3-4 hål efter att vi alla tre blivit helt genomblöta av ti...

Av Sanna - 13 augusti 2009 08:41

  Så har jag nu spelat för första gången med mitt handicap, vilket jag fick efter att ha tagit mig till Söderby GK:s klubbhus. Dock verkade det inte helt självklart att jag skulle få det, eftersom första reaktionen hos killen i receptionen var att "...

Av Sanna - 12 augusti 2009 09:41

  Så är jag då i mål. Först spelade jag en runda på 18 poäng i måndags kväll, men eftersom jag var ensam gjorde den varken från eller till på handicapfronten. Dock hade jag nu blivit allt otåligare för att äntligen få det där officiella handicapet, ...

Av Sanna - 10 augusti 2009 13:07

http://www.blocket.se/uppsala/Jarnklubbor_m_flexibelt_grafitskaft_22981427.htm?ca=10&w=1&last=1...

Ovido - Quiz & Flashcards