Direktlänk till inlägg 24 juli 2008

Ett annat perspektiv. Handlar inte heller om golf.

Av Sanna - 24 juli 2008 22:59

Jag hinner inte skriva så mycket idag - sitter uppe på kammaren och borde egentligen förbereda toastmastrandet för min brors bröllopsfest på lördag, men kan inte låta bli att ändå slänga in en tanke här.


I förra inlägget skrev jag att den mest relevanta frågan är varför jag påverkas av andras omdömen, och frågan om förutsättningarna för att inte göra det (det vill säga, förutsättningarna för de tre ögonblicken av osårbarhet som jag beskrev igår) tedde sig som en kanske onödig omväg. Men så råkade jag idag komma på det som kallas för ett salutogent perspektiv. I korthet går det ut på att söka efter friskhetsfaktorer istället för faktorer som bidrar till ohälsa; det har varit ett ganska flitigt förekommande perspektiv inom psykosocial hälsoforskning de senaste 15 åren. Kruxet med att söka efter det som reproducerar problem är att själva fokuset på problemet kan göra att problemet som sådant återskapas. Jag skulle kunna skriva en avhandling om detta (och har förresten gjort det*) men ska inte lägga ut texten alltför mycket kring det, utan nöjer mig med att påminna mig om att så är fallet. Bara ett exempel för att illustrera: fokuserar man mycket på sin vikt är det stor risk att man upplever sig vara tjock än om man går ut i skogen och tänker på något helt annat.


Det är alltså inte ologiskt att fundera på förutsättningarna för osårbarheten.

___________________________

* Det kanske ska påpekas att  kopplingen mellan problemreproduktion och salutogent perspektiv är mycket svag, men jag struntar i det här.  Båda tankefigurerna pekar dock åt samma håll, även om det är på olika sätt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

ont

Av Sanna - 16 augusti 2009 09:00

Har fortfarande ont i handen, eller rättare sagt: armen. Det är en muskel på ovansidan av vänster underarm. Hrmph... Hade det åtminstone igår ikväll, jag får greppa en klubba om en stund och kolla om det fortfarande gör ont när jag lyfter den....

Av Sanna - 14 augusti 2009 17:24

Har inte så mycket att rapportera här. Var på Uppsala GK igår och skulle spela två rundor på deras nya niohålsbana. Första rundan gick allmänt uselt (9 poäng) och andra rundan avbröt vi efter 3-4 hål efter att vi alla tre blivit helt genomblöta av ti...

Av Sanna - 13 augusti 2009 08:41

  Så har jag nu spelat för första gången med mitt handicap, vilket jag fick efter att ha tagit mig till Söderby GK:s klubbhus. Dock verkade det inte helt självklart att jag skulle få det, eftersom första reaktionen hos killen i receptionen var att "...

Av Sanna - 12 augusti 2009 09:41

  Så är jag då i mål. Först spelade jag en runda på 18 poäng i måndags kväll, men eftersom jag var ensam gjorde den varken från eller till på handicapfronten. Dock hade jag nu blivit allt otåligare för att äntligen få det där officiella handicapet, ...

Av Sanna - 10 augusti 2009 13:07

http://www.blocket.se/uppsala/Jarnklubbor_m_flexibelt_grafitskaft_22981427.htm?ca=10&w=1&last=1...

Ovido - Quiz & Flashcards