Alla inlägg under juli 2008

Av Sanna - 10 juli 2008 10:41

Nåja, idag är trasslet faktiskt utrett - även om jag för tillfället fortfarande arbetar med att återställa datorn till funktionsduglighet. Jag fick helt enkelt formatera om disken. Så kan det gå. Problemet låg i att jag avinstallerat Norton Protection Center, men att hela programmet inte avinstallerades. Det avinstallerades så långt att det inte gick att göra nya hål i eller stänga av brandväggen, men så otillräckligt att brandväggen inte upphörde att verka. Nu har jag i och för sig fått en länk till ett program som sägs kunna avinstallera Norton helt, men jag vågar inte chansa. Om det inte fungerar så måste jag omformatera om eländet ännu en gång. Jag har redan gjort det två gånger, eftersom jag efter första gången inte förstod att det var avinstallationen av NPC som spökade och därför glatt återskapade problemet. Suck och dubbelsuck. Men nu funkar det! :-)


Förhoppningsvis hinner jag åtminstone tänka litet på golf idag, och kanske även öva på att inte gunga så förfärligt i svingen. Annars är planen att fortsätta installationen av datorns program och kanske börja sy på en kjol. Jag köpte ett otroligt sött tyg i Paris i våras som bara väntar på att få bli en kjol. Lyxigt värre kommer fodret vara av duchesse, och jag grunnar på om jag ska sätta en liten smygvolang av organza (har kvar sedan jag sydde brudklänningen förra året) innanför fordret för att få mer sväng i kjolen. Hm. Angenäma problem.


Och ikväll är det dags för sommarkryss med AMOK! :-) Kom till Parksnäckan i Uppsala - de börjar kryssa halv åtta, med insläpp från halv sju! 

Av Sanna - 9 juli 2008 08:33

Inget golfrelevant idag heller, bortsett från att jag fick min sving filmad häromdagen. Det kändes rätt pinsamt, eftersom jag mer liknade en demonstratör av svikten i hoppmattor än en golfspelare. Med andra ord, jag var inte direkt still i höjdled. I och för sig kompenserar väl uppåtgunget i baksvingen nedåtgunget i framsvingen något, men det är ju litet trixigt att få dem att bli så exakt lika stora att det inte gör något. Jag tror det blir bättre om jag satsar på att vara stilla. Hur nu det ska gå till.


Datortrasslet fortsätter än idag. Efter många timmar av sökande efter dolda brandväggar och andra hinder fick jag kontakt med en hjälpsam person på ett användarforum för Vista, och han guidade mig ordentligt. Tyvärr var det inte så att problemet blev löst, men jag har nu laddat hem en reparations-dvd som jag strax ska försöka använda. Ska bara göra en säkerhetskopia på mina filer och e-post, så ska jag sätta igång. Det är helt underbart hur hjälpsamma människor är! Där sitter en helt okänd människa i Arizona och hjälper en person han inte alls känner, ger uppmuntran och råd. Är det inte fantastiskt!? Det fina i kråksången är att när andra människor är snälla så blir jag också snäll. Inte för att jag brukar vara så förskräckligt elak annars, men ändå. Hjälpsamheten och vänligheten sprider sig.


Förresten fick jag igår äntligen en rejäl bekräftelse på det kloka i att aldrig slänga gamla filer och e-post. Ibland har jag undrat om jag är litet knäpp som sparar på allt - det finns nog få på jobbet som slår mig i fråga om att behöva mycket utrymme på e-post-servern för sina gamla meddelanden (och då ligger ändå inte ALLT där, jag har ett arkiv med äldre filer). Men igår fick jag nytta av det när en student hörde av sig om en tenta som skulle gjorts hösten 2004. Eftersom jag hade kvar all e-post-kommunikation kunde jag se vad som hänt, och jag kunde skriva tillbaks om att "den 19 november skrev du att..." och "den 20 januari så...". Just när det gäller arkiv-saker är datorer oslagbara. Gissa hur mycket papper som skulle fylla hyllorna för att åstadkomma detta utan dator! Tänk bara om man kunde komma på ett sätt att använda datorn för att spela bättre golf. Hm...

Av Sanna - 8 juli 2008 16:32

Sorry, inget som helst golfrelevant idag. Har suttit vid datorn hela dagen och försökt lösa problemet med att nyinstallerade browsers inte låter mig komma ut på internet. Har provat en hel rad program, har provat att stänga av brandväggen, har provat allt vid det här laget känns det som. Om någon tror att de kanske kan bidra med något får ni gärna gå HIT och posta inlägg.

Av Sanna - 6 juli 2008 23:57

Det blir ingen blogg imorgon - jag och äkta maken ska fira bröllopsdag. :-) Så jag får istället rapportera redan nu att jag kom upp i imponerande 7 poäng på kvällens spel. Hm.

Av Sanna - 6 juli 2008 09:07

Nähä, det blev inget spel igår. (Inte heller blev bilen tvättad) Tanken var att jag skulle ta bilen ut till torpet för att hämta maken, äta middag och sedan golfbanan. Men efter middag blev det förevisande av temporärt upprättad gärdesgårdsfabrik, äppelgurkor, hemmasydda golfbagen, tobaksblommor, svärmoderns bordsslipning, vattning av bröllopsschersminen (vi gifte oss ute på landet förra året och fick en schersmin i present som vi satte vid kattkyrkogården där våra hädangångna katter vilar i frid), trädgårdsrunda och därefter fika - så det blev inte riktigt tid för golf. Men jag kan inte påstå att jag var direkt missnöjd med det. Det var kallt ute och blåste, plus att jag hade för litet kläder på mig.


Men ett nytt försök idag! :-) Hoppas bara det inte regnar. Jag är inte vackert-väder-golfare, men att spela när det regnar verkar som att överdriva. Det får mig att minnas värsta regnminnet vid min andra sport, ridning. Jag skulle för första gången rida lätt A:2-programmet i dressyr, på härliga hästen Chess (nåja, inte alltid superhärlig eftersom han även visat sig ha talang för få mig att åka ambulans istället för att färdas på hans rygg). Dagen till ära hade jag vit skjorta, sammetsväst och plastrong. Här skulle det stilas! :-) MEN. Det inte bara regnade, utan det ÖSTE ner. Det var så illa att domarna inte hade något annat väl än att köra in en bil på ridbanan att sitta i för att inte regna bort. Men Chess och jag kämpade på med programmet genom ösregn och kallblåst, både hästen och jag blöta inpå bara skinnet. Plastrongen hängde som en vissen tulpan och hade jag inte haft väst på mig skulle man kunnat missta det hela för wet en t-shirt contest. Ofta brukar det vara sämre förutsättningar vid tävling än vid träning, men det här tog priset. Å andra sidan, om man ser det från den ljusa sidan fick jag ganska mycket fokuseringsträning.


Det läste jag förresten om på någon golfsajt jag var inne och torrsimmade på - att om man blir stressad av andra människor när man är på banan ska man inte tro att man blir bättre av att stå i avskildhet på rangen och öva. Det som stressar mig mest av allt är när jag anar att det finns människor bakom mig som väntar på att jag ska bli klar med hålet, då slår jag precis hur dåligt som helst. Hm. Undrar hur jag ska försöka återskapa det under övning? Kanske ställa mig någonstans där jag åtminstone är LITET i vägen? Fast det verkar ju inte helt sympatiskt att utnyttja andra människor för att jag ska träna på att spela fastän andra är irriterade. Hm. Någon som har någon idé?


Jag har förresten hittat bevis på nätet om att det verkligen finns en golfgud. Se!


Av Sanna - 5 juli 2008 09:36

Nej, det blev ingen golf igår. Grannen T identifierade felet på mopeden och det var inget jag kunde göra något åt själv så jag måste köra iväg den till en mekaniker för att få det ordnat. Som tur är känner svågern till en som mekar mopeder. Håller tummarna för att det ska gå att ordna, så att jag inte ska behöva ta bilen till golfbanan. Men idag blir det nog så, det känns som att det är dags för ännu ett försök. Var inne på www.golfdigest.se, och där fanns en del tips för nybörjare. Sen är det en annan sak om jag lyckas omsätta råden till fungerande praktik, men man kan ju alltid prova.


Men mest känner jag mig rätt trött och håglös. Gårdagen var otroligt varm och inte mycket blev gjort. Jag snickrade ihop locket till regnvattentunnan och gjorde ett nytt handtag till den, men det var väl det mest nyttiga jag lyckades åstadkomma. Annars blev det mest litet småpyssel. Litet tovande på hatten, litet broderande, litet läsande, litet vattnande, litet omplanterande. Har nu haft semester i två veckor och dagarna är rätt lika varandra. Något större projekt om dagen och så en massa sidopyssel. Idag vet jag inte riktigt om jag ska följa med maken att rödfärga lidret ute på landet eller om jag ska tvätta bilen. Att tvätta den är inte någon barnlek, det kommer krävas betydligt mer än schampoo och en mjuk svamp. Varje gång jag tvättar den lovar jag mig själv att jag ska fortsätta underhålla lacken - det borde ju inte vara så svårt, för när den är nyvaxad (jag vaxar den alltid efter att jag tvättat den) är det hur enkelt som helst att hålla den ren. Men nejdå, givetvis låter jag smutsen sitta kvar så att den stackars bilen blir alldeles matt och svartprickig av smuts. Och då får man vara ganska brutal mot den för att få den ren. Så jag räknar med några timmars arbete för att få den fin igen.

Av Sanna - 4 juli 2008 08:46

Igår hade vi golfpaus, vilket det antagligen blir idag också. Eller inte. Maken och hans kumpan har en spelning i Vittinge ikväll så kanske ger jag mig ut på egen hand. Fast mopeden låter konstigt så om jag inte lyckas få grannen T (MC-biker) att ta sig an den så får det i så fall bli bilen. Hm. Gillar absolut inte det här med att släppa ut massa avgaser bara för att jag ska få spela golf. Nåja, jag får se. Kanske börjar jag brodera på stramaljen jag köpte i lördags istället. Blev inspirerad av en fika igår med väninnan E, som aldrig verkar sina vad gäller påhittighet och kreativitet. Jag lämnar henne alltid med stor lust att pyssla och hitta på saker. :-) Längst ner i dagens blogg kommer förresten en liten hälsning till henne, utifall att hon lyckas slita sig ur världsmakeriets famn!


Från det ena till det andra. När man skriver en blogg uppstår förstås någon gång frågan om vem som läser den. Jag hade i mitt stilla sinne närt någon slags förhoppning om att den även skulle läsas av andra golfspelare som skulle kunna ge råd till en kämpande nybörjare. Nu kanske det inte är så att någon golfare hittar hit, och det är förstås helt okej, men OM nu någon skulle komma ivägen för mina här beskrivna vedermödor får ni mycket gärna skicka kommentarer av olika slag. Hur var det för er när ni var nybörjare, var det lika svårt för er (d.v.s. ska jag ge upp)? Hur gick det till när ni lärde er träffa bollen? Har ni några tips? Hittills har jag bara hört att det gäller att spela mycket, men jag blir bara sämre och sämre (se statistiken under "Visa presentation" uppe till höger). Vad gör jag för fel?

Av Sanna - 3 juli 2008 14:29

Spelade två rundor på en pay-and-play-bana i Uppsala igår - Jaguar Golf Academy vid Gnistarondellen. Den är kortkort, det kortaste hålet är 44 meter och det längsta är 107. Men en bra uppmuntran för undertecknad, som på båda rundorna kom om upp i godkända poäng. 22 poäng på första rundan och 18 på den andra (hm... det där lät bekant, att jag blir sämre och sämre ju mer jag spelar). På första vändan lyckades jag till och med att komma i hål på bara två slag vid sista hålet. :-)


Bortsett från att den ligger litet illa till vid en hårt trafikerad väg så är det ett mysigt ställe som känns litet och familjärt. Driving range, övningsgreen, övningsbunker, kiosk och golfshop finns också på plats. Ett extra plus får det också för att det ligger så nära stan.


Tyvärr är inte banan handikapp-grundande, så jag får väl fortsätta nöta på Söderbys bana. Men omväxling förnöjer! (inte minst omväxling vad gäller poängen!)

Ovido - Quiz & Flashcards